Δαμασκός – Παλμύρα
Ένα αυθεντικό, αντιπροσωπευτικό κομμάτι της Μέσης Ανατολής που παρόλο ότι βρίσκεται τόσο κοντά στην Ελλάδα παραμένει ανεξερεύνητο προκαλώντας δέος και πρωτόγνωρα συναισθήματα στον επισκέπτη. Χαρμάνι ποικίλων λαών της Μεσογείου και διαφορετικών τρόπων σκέψης εδώ και 10.000 χρόνια όπως Ασσύριοι, Σουμέριοι, Φοίνικες, Βαβυλώνιοι, Αιγύπτιοι, Έλληνες και Ρωμαίοι με τις αυτοκρατορίες και τους πολιτισμούς επηρέαζαν ο ένας τον άλλον και έτσι γέμισαν τα μουσεία της Συρίας από θησαυρούς. Εδώ ο άνθρωπος ανακάλυψε τα μυστικά της γεωργίας, της μεταλλουργίας αλλά το πιο σπουδαίο: εφηύρε το πρώτο αλφάβητο. Στην αρχαία Συρία τη γλώσσα του εμπορίου, σύστημα θέρμανσης, αερισμού και κλιματισμού ανεπτύχθησαν εδώ.
Όλα μαρτυρούν δόξα και μεγαλείο. Μία «άλλη» Ελλάδα κρύβεται στη Συρία. Διάδοχοι του Μ. Αλεξάνδρου έκτισαν την Αντιόχεια και την Απάμεια. Αρχαίες πόλεις μέσα στην έρημο, χριστιανικά χωριά όπως η Μααλούλα, η Σεντάγια και κοντά στην πόλη Ταρτούς στα νότια το Χαμιντιγιέ.
Ξεκινάμε από τη Δαμασκό: Μια πόλη με πολλές αντιθέσεις.
Είναι η αρχαιότερη κατοικημένη πόλη του κόσμου κτισμένη στις παρυφές της συριακής ερήμου. Είναι ο τέταρτος πιο ιερός τόπος του ισλαμικού κόσμου μετά τη Μέκκα, τη Μεδίνα και την Ιερουσαλήμ. Η ομορφιά της είναι η παλιά πόλη που περιβάλλεται από ένα ρωμαϊκό τοίχο.
Τα κτίσματα της σύγχρονης πόλης είναι πολυώροφα και σμίγουν αρμονικά με τα σουκ (τ’ανατολίτικα παζάρια). Επισκεφθείτε λοιπόν οπωσδήποτε την σουκ Αλ Χαμαντιγιέχ (Souq Al-Hamadiyyeh), ένα εντυπωσιακό κλειστό παζάρι 2 χλμ, με τα παρακλάδια-παραδρομάκια του, όπου μπορεί κανείς ν’αγοράσει τα πάντα. Από χρυσό κι ασήμι, χρυσοκέντητα μεταξωτά και κουρτίνες. Κι όλα αυτά ενώ στο αέρα μοσχομυρίζουν τα μπαχαρικά, καφές με κάρδαμο, τσάγια με μέντα, κεμπάπ. Χρώματα κι αρώματα με όλη τη σημασία των λέξεων.
Το shopping – σε αρκετά χαμηλές τιμές πάντα που αντέχουν στο «έξυπνο» παζάρι συνεχίζεται απέναντι από το σουκ στο Sahara Oriental. Στον Ηλία (Ιlia) αγοράστε υπέροχα καφτάνια, φίλντισι, μπακίρια, μπροκάρ υφάσματα, μεταξωτές κουρτίνες.
Στο τέλος της αγοράς βρίσκεται το μουσουλμανικό τέμενος Omayyad. Χτισμένο το 705, είναι ένα πραγματικό κόσμημα αρχιτεκτονικής. Πανέμορφα μωσαϊκά και τρεις αυθεντικοί μιναρέδες. Εκεί βρίσκεται και το μαυσωλείο του Saladin ένας από τους μεγαλύτερους ήρωες της αραβικής ιστορίας. Ακολουθεί παλάτι του Azem. Χτισμένο το 1749 εναλλάσσει γραμμές μαύρου και ασβεστόλιθου.
Περνώντας την ανατολική πύλη την Βαb Sharqi, βρισκόμαστε στο ιστορικό κέντρο, το χριστιανικό έδαφος. Ονομάζεται Ευθεία οδός (Via Recta) όπου περπάτησε ο Απόστολος Παύλος. Εδώ βρίσκεται και η εκκλησία-κατακόμβη του Αγίου Ανανία και το σπιτάκι που βαφτίστηκε ο Απόστολος Παύλος. Ισλαμικά και χριστιανικά στοιχεία συμβιώνουν αρμονικά. Όπως και νάναι η παλιά πόλη της Δαμασκού θα σας θυμίσει παραμύθι. Σκηνές από το «Χίλιες και μία νύχτες».
Στην νεόκτιστη πόλη της Δαμασκού, επισκεφθείτε το τέμενος του Τακιγιέχ, χτισμένο το 1554 και φυσικά το Εθνικό μουσείο όπου εκτίθενται γραφές από τον 14ο αιώνα, αγάλματα τερακότας και παλιά χειρουργικά όργανα από τάφους του 13ου αιώνα.
Η Δαμασκός είναι μία πόλη ασφαλής, χωρίς κίνδυνο αλλά και κατά πολύ διαφορετική από τις ευρωπαϊκές πόλεις.
Ακολουθεί η Παλμύρα, η γοητευτική, μυθική πόλη της ερήμου.
Κτισμένη στην καρδιά της ερήμου μέσα σε μία όαση 215 χλμ βορειοανατολικά της Δαμασκού και 120 χλμ νοτιοδυτικά του Ευφράτη η «Νυμφη της Ερήμου» βρίσκεται η Παλμύρα όπως είναι το ελληνικό της όνομα. To αραμαϊκό της είναι Tadmor που σημαίνει «φοινίκια πόλη». Την έκτισε ο βασιλιάς Σολομών ως σταθμό των καραβανιών μεταξύ Συρίας και Μεσοποταμίας. Η πόλη της ξακουστής βασίλισσας Ζηνοβίας που προκάλεσε την κοσμοκράτειρα Ρώμη στα χρόνια της.
Πέρα όμως απ’ όλα η μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία επικεντρώνεται στη διαδρομή στην έρημο. Αραιά και που βρίσκονται σκηνές ανυπότακτων βεδουίνων. Ζουν σε παραδοσιακά πήλινα σπίτια, τα οποία είναι ζεστά το χειμώνα και δροσερά το καλοκαίρι. Η αρχιτεκτονική του «χαράν» τα διατηρεί ανέπαφα από την 3η χιλιετία π.χ.
Αυτή όμως που θα σας μείνει αλησμόνητη, είναι η στάση που θα κάνετε στο Bagdad Café 66. Ταξιδεύοντας στην έρημο, 135 χλμ από τη Δαμασκό και 115 από την Παλμύρα, βρίσκεται ένα μοναδικό, παραδοσιακό «καφέ». Μία παράγκα που ξεκίνησε από την οικογένεια Sherfaldines, με σκοπό τον ανεφοδιασμό των καραβανιών. Στην πορεία του χρόνου η οικογένεια αποφάσισε να το επεκτείνει ώστε να αποτελεί και σημείο ανάπαυσης και των ιδίων των βεδουίνων και όλων των περαστικών. Ντόπιων και τουριστών. Έτσι, η φιλόξενη αυτή οικογένεια θα σας «ξεναγήσει» στα ήθη και έθιμα της νομαδικής ζωής, θα σας προσφέρει με εγκαρδιότητα ό,τι πιο εκλεκτό και τοπικό διαθέτει και θ’απολαύσετε –ειδικά αν είναι και δειλινό – στιγμές παραμυθένιες καθισμένοι αναπαυτικά στους ξύλινους πάγκους με τις κουρελούδες απολαμβάνοντας μυρωδάτο τσάι και καφέ ατενίζοντας όλα τα χρώματα του κόσμου στον ανοιχτό ορίζοντα. Εδώ γυρίστηκε και η ομώνυμη ταινία «Bagdad Café 66” το 1987 από τον γερμανό Percy Adlon μια από τις πιο γλυκές ταινίες που έγιναν ποτέ με πρωταγωνίστρια την ευτραφή μούσα του με το δυσκολοπρόφερτο όνομα Marianne Sägebrecht.
Το θέαμα που αντικρίζετε αφού περάσατε την σύγχρονη Παλμύρα, είναι αφοπλιστικό. Δίπλα στην όαση απλώνονται εκτάσεις με ερείπια μια ολόκληρης πόλης μαρτυρώντας μεγαλείο και δόξα παρελθόντος. Αυτά που βλέπετε είναι μόνο τα μισά, τα υπόλοιπα δεν έχουν ακόμα ανακαλυφθεί. Ναοί, ανάκτορα, λουτρά. Ο Ναός του θεού Ηλίου (Bell), από τους μεγαλύτερους της Ανατολής που από παγανιστικός έγινε χριστιανικός και τέλος τζαμί. Ακολουθούν οι τετράγωνοι επιτάφιοι πύργοι 3-5 ορόφων, το υπέροχο ρωμαϊκό θέατρο καθώς και θεμέλια οδών και κατοικιών.
Συνεχίζουμε το οδοιπορικό μας φθάνοντας στην Απάμεια. Την χριστιανική εποχή ήταν κέντρο φιλοσοφίας και σκέψης, στο δρόμο προς τους κορινθιακούς κίονες 1850 μέτρα και μήκος και 87 πλάτος! (βορειοδυτικά από τη Χάμα).
Οι ντόπιοι βεδουίνοι κυκλοφορούν φορώντας την «κουφία». Την καρό μαντίλα με το διπλό στεφάνι «αϊγκάλ» για να σφηνώνει και να το κρατάει σταθερό. Δοκιμάστε να ταξιδέψετε στον ύβο μιας καμήλας εμπορικού καραβανιού. Σίγουρα θα αισθανθείτε ξεχωριστά, παραμυθένια. Θ’αντικρίσετε οάσεις και θα αισθανθείτε λυτρωτικά συναισθήματα διακρίνοντας τα φοινικόδεντρα της όασης.
Char Des Chevaliers
Σε εύφορο έδαφος, 30 χλμ από την ακτή και με πλούσια βλάστηση – τι αντίθεση έ! – πάνω σε ένα λόφο στην κοιλάδα των Χριστιανών δεσπόζει επιβλητικά το Κάστρο των Ιπποτών. Ένα αριστούργημα μεσαιωνικό, εποχής Σταυροφόρων θεωρείται από τα πλέον καλοδιατηρημένα μνημεία του κόσμου.
Πιάτα που πρέπει να δοκιμάσετε είναι το κιβέθ (σφυροκοπημένο αρνίσιο κρέας με σιτάρι), το χούμους, το ταμπουλέ (σιτάρι με μαϊντανό), μασχάουϊ (σουβλιστό κρέας ψημένο στη σχάρα) και βέβαια την κουνάφα (ψωμί που το γεμίζουν με τυρί, φιστίκια και σιρόπι).
In-sha-allah (εάν θέλει ο Θεός) επισκεφτείτε οπωσδήποτε τη Συρία!!!