με αφορμη το ταξιδακι που ετοιζουμε εγω και η taVrina για το επομενο Σ.Κ. ανεβαζω το παρακατω αρθρο....
ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΚτισμένη στους πρόποδες των Μετεωρίτικων βράχων, είναι η πρωτεύουσα της δεύτερης επαρχίας του νομού αλλά και εμπορικό και τουριστικό κέντρο, όχι μόνον για να ανεβεί κανείς στο Μετεωρίτικο συγκρότημα αλλά και για επισκεφθεί τα Χάσια, τον Κόζιακα, ή την Τριγγία αλλά και τον Ασπροπόταμο, ενώ αποτελεί πέρασμα προς την ΄Ηπειρο. Το αρχαίο Αιγίνιον, στα βυζαντινά χρόνια, θα μετονομασθεί σε Σταγούς και φθάνει μέχρι και σήμερα ως ονομασία της τοπικής Μητροπόλεως. Το όνομα Καλαμπάκα, αρχίζει να χρησιμοποιείται από την εποχή του σουλτάνου Βαγιαζίτ Β΄, μετά την τουρκική κατάκτηση της Θεσσαλίας (1393-1394) και προέρχεται κατ' άλλους από τη λέξη Καλεμπάκ (ωραίο φρούριο) και κατ' άλλους από το όνομα πιθανότατα κάποιου επώνυμου άρχοντα. Το φρούριο των Σταγών που πιθανότατα κτίζεται πάνω στην ακρόπολη του αρχαίου Αιγινίου. Στα ΒΑ της Καλαμπάκας, πάνω από το ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και κάτω από τους βράχους των Μετεώρων, σώζονται τα ερείπια του τείχους της αρχαίας πόλης Αιγίνιον. Το κάστρο αυτό, πιθανότατα να συνδεόταν με αυτό του Καστρακίου, που εντοπίζεται ανάμεσα στους βράχους "Αϊά" και "Άλτσος". Σ΄ όλη τη διάρκεια της βυζαντινής αυτοκρατορίας η περιοχή Καλαμπάκας ακολουθεί την ιστορική πορεία του νομού. Στα 527μ.Χ. δέχεται τις επιδρομές των Σλάβων, ενώ στα 904 μ.Χ., έτος που την Θεσ/νίκη καταλαμβάνουν οι Σαρακηνοί, η περιοχή δοκιμάζεται από την αγριότητά τους , λίγο αργότερα στα 976 μ.Χ. και 1025 μ.Χ., δέχεται την επίθεση των Βουλγάρων και στα 1081 μ.Χ. τις επιθέσεις των Νορμανδών. Το 1204 περιήλθε στο Δεσποτάτο της Ηπείρου, ενώ στα τέλη του 13ου αι. πέρασε στην κυριαρχία των δουκών των Νέων Πατρών (Υπάτης) και λίγο αργότερα περιήλθε στην αυτοκρατορία του Ανδρονίκου Β΄ Παλαιολόγου.
Το 1348 περνά στην κυριαρχία των Σέρβων του Στεφάνου Δουσάν και εν συνεχεία του αδελφού του Συμεών Ούρεση Παλαιολόγου φτάνοντας σε μεγάλη ακμή. Με την Τουρκική κατάληψη της Θεσσαλίας, η Καλαμπάκα υπάγεται διοικητικώς στον πασά της Λάρισας και γίνεται έδρα Μουδίρη και Καδή. Αργότερα υπάγεται στο σαντζάκι των Τρικάλων και γίνεται έδρα Καϊμακάμη και σημαντικό εμπορικό κέντρο, στο οποίο τον 18ο αι. λειτουργεί ελληνικό σχολείο. Η Μητρόπολη Σταγών, όπως φαίνεται από τα διάφορα έγγραφα, υφίσταται από τον 10ο αι. και τυγχάνει προνομίων και δωρεών από πολλούς αυτοκράτορες διατηρείται δε ως το 1899, οπότε συγχωνεύτηκε με την μητρόπολη Τρίκκης. Η Κομνήνεια εποχή αφήνει την σφραγίδα της στον Ι.Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που στους κατοίκους είναι γνωστή ως Παναγία ή Μητρόπολη γιατί μέχρι το 1954 ήταν ο Μητροπολιτικός τους ναός. Σύμφωνα με το σιγίλλιο του πατριάρχη Αντωνίου που αναγράφεται στον βόρειο τοίχο του εσωνάρθηκα του ναού, κτίστηκε από τον αυτοκράτορα Μανουήλ Κομνηνό (1143-1180), στη θέση μιας παλαιοχριστιανικής βασιλικής, τμήμα του ψηφιδωτού δαπέδου της οποίας διασώζεται μέχρι σήμερον, ενώ από την ίδια προέρχονται πιθανότατα το μαρμάρινο κιβώριο που καλύπτει την Αγία Τράπεζα, όπως και το σύνθρονο πίσω από αυτήν. Τέλος με κάποια από τα υλικά του παλαιοχριστιανικού άμβωνα ανασυγκροτήθηκε ο σημερινός μαρμάρινος άμβωνας, μοναδικός στο είδος του, με τις δύο κλίμακες, στο κέντρο του κεντρικού κλίτους του ναού. Πρόκειται για τρίκλιτη βασιλική με υπερυψωμένο το μεσαίο κλίτος, λιτή ή εσωνάρθηκα που επικοινωνεί με τον κυρίως ναι με τρίβηλο (επίσης στοιχείο της παλαιοχριστιανικής εποχής) και εξωνάρθηκα. Ο ναός αγιογραφείται στα 1573, σύμφωνα με επιγραφή, από τον μοναχό Νεόφυτο, γυιό του περίφημου Κρητικού ζωγράφου Θεοφάνη Στρελίτζα Μπαθά και από τον ιερέα Κυριαζή. Στον δρόμο μας προς την Κοίμηση θα συναντήσουμε τον βυζαντινό ναό του Αγ. Ιωάννη του Προδρόμου, στην ανατολική πλευρά του οποίου έχει εντοιχισθεί μαρμάρινη ενεπίγραφη πλάκα, όπου αναφέρονται τα ονόματα των ρωμαίων αυτοκρατόρων, του Σεπτίμιου Σεβήρου, του γυιού του Καρακάλλα αλλά και του Μάρκου Αυρήλιου.
KΑΣΤΡΑΚΙΤο Καστράκι βρίσκεται στο δυτικό τμήμα των Μετεώρων, αμφιθεατρικά κτισμένο, ανάμεσα σε πανύψηλους βράχους και αποτελεί δημοτικό διαμέρισμα του Δήμου Καλαμπάκας. Η ιστορία του χάνεται μέσα στην πορεία των χρόνων. Στο ανατολικό του τμήμα ψηλά υπάρχει η παλαιά γραφική συνοικία του χωριού και πιο πάνω το "Αδράχτι", βράχος μικρός αλλά εντυπωσιακός λόγω της μορφής και της θέσης στήριξης. Είναι κυρίως το ορμητήριο των αναρριχητών που έρχονται από διάφορα μέρη του πλανήτη, για να θαυμάσουν το υπέροχο τοπίο που σχηματίζεται από τους πανύψηλους βράχους. Το Καστράκι έχει σημαντική τοπική παράδοση, έθιμα, δημοτικά τραγούδια που όλα παρουσιάζουν μία μοναδικότητα. Αξίζει ο επισκέπτης να περπατήσει στα μικρά δρομάκια του χωριού κυρίως του παλιού, να διαβεί τα μονοπάτια ανάμεσα στους πανύψηλους βράχους και να επισκεφτεί τις σκήτες, τα μικρά εξωκλήσια, τα μοναστήρια και διάφορες υπέροχες τοποθεσίες της περιοχής. Μεγάλο είναι το δέος και ο θαυμασμός που καταλαμβάνει τους επισκέπτες από το απαράμιλλης ομορφιάς τοπίο.
ΜΕΤΕΩΡΑΤά Άγια Μετέωρα -αυτή η Μοναστική Πολιτεία των Βράχων- αποτελούν το μεγαλύτερο και σημαντικότερο, μετά το Άγιον Όρος, Ορθόδοξο Μοναστικό Κέντρο του Ελλαδικού χώρου. Στο βορειοδυτικό τμήμα της θεσσαλικής γης από τα πανάρχαια χρόνια υψώνονται σιωπηλοί και ακίνητοι, περήφανοι κι επιβλητικοί, οι πέτρινοι γίγαντες των Αγίων Μετεώρων -ανάμεσα στους ορεινούς όγκους της Πίνδου και των Αντιχασίων, κοντά στην αγκαλιά του Πηνειού ποταμού, δεσπόζοντες πύργοι της φύσεως και φύλακες άγγελοι της Καλαμπάκας και του Καστρακίου. Το πέτρινο δάσος των θεόπλαστων βράχων συνθέτει ένα από τα θαυμαστότερα και υποβλητικότερα γεωλογικά φαινόμενα του πλανήτη μας. Η επικρατέστερη θεωρία υποστηρίζει, ότι η δημιουργία των βράχων οφείλεται σ' έναν δελτογενή κώνο - αποτελούμενο από ποταμίσιες πέτρες και λάσπη, που εκβάλλονταν στην αρχέγονη θεσσαλική λίμνη. Μετά την γεωλογική απόσχιση των ορεινών όγκων του Ολύμπου και της Όσσας τα νερά της λίμνης βρήκαν διέξοδο στο Αιγαίο μέσω των Τεμπών. Τότε, αυτός ο δελτογενής όγκος (με την διαβρωτική επίδραση σεισμών, ανέμων και βροχοπτώσεων στη διάρκεια εκατομμυρίων χρόνων) διασπάστηκε σε πέτρες και σε τεράστιους συμπαγείς βράχους -ύψους μέχρι και τετρακοσίων μέτρων!
πηγη:
http://www.trikala.gr/index.php