Ανοίγει η κρουαζιέρα για την Ελλάδα | 40 κρουαζιερόπλοια από φέτοςΔυναμικά επανέρχεται στο προσκήνιο η ελληνική κρουαζιέρα, με ισχυρούς παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως να ποντάρουν τα λιμάνια της χώρας και να τα επιλέγουν ως προορισμούς έναρξης των δρομολογίων τους (home port).
Μπορεί το 2020 η πτώση τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και σε επίπεδο αφίξεων τουριστών να ξεπέρασε το 95% σε σχέση με το 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, (ΕΛΙΜΕ), ωστόσο το 2021 προοιωνίζεται την ανάκαμψη του κλάδο.
Για τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής κρουαζιέρας, καθώς και για τα πρωτόκολλα που ακολουθούνται στο πλαίσιο της ασφαλούς επανεκκίνησης του τουρισμού μιλά η κα Μαρία Δεληγιάννη, γενική διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).
Όπως τονίζει :
«Τα προγνωστικά μας για τη φετινή χρονιά στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικά. Πιστεύω ότι είναι μια χρονιά πολλά υποσχόμενη και τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους. Ήδη γνωρίζουμε ότι πάνω από 20 εταιρείες κρουαζιέρας πρόκειται να πραγματοποιήσουν δρομολόγια φέτος στην Ελλάδα, το οποίο είναι ένα νούμερο πάρα πολύ εντυπωσιακό. Έχουμε 40 κρουαζιερόπλοια σε 45 ελληνικά λιμάνια φέτος, δηλαδή σε όλα τα ελληνικά λιμάνια θα δούμε φέτος κρουαζιέρα. Τα νούμερα είναι συντριπτικά», επισημαίνει η Μαρία Δεληγιάννη.
«Τα ελληνικά πρωτόκολλα είναι από τα πιο αυστηρά στην Ευρώπη. Και ο λόγος είναι γιατί η Ελλάδα ακολουθεί 100% και κατά γράμμα τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έβγαλε κάποιες οδηγίες σαν προτεινόμενα πρωτόκολλα και η Ελλάδα εφαρμόζει πλήρως αυτές τις οδηγίες», τονίζει, μεταξύ άλλων, η γενική διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, αναλύοντας τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να ταξιδέψει κάποιος στην Ελλάδα και να επιβιβαστεί σε κρουαζιερόπλοιο.
«Η προετοιμασία των τοπικών φορέων και των λιμανιών για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντική γιατί η επανεκκίνηση είναι μια συνολική δουλειά. Και δεν είναι μια δουλειά που πρέπει να γίνεται μεταξύ κλάδου και κυβέρνησης. Πρέπει να γίνεται και με τις τοπικές κοινωνίες, γιατί στο τέλος της ημέρας αυτοί είναι που θα δεχτούν τους επιβάτες της κρουαζιέρας. Πρέπει τα λιμάνια να είναι πλήρως έτοιμα και απαιτείται να είναι προετοιμασμένοι και οι προορισμοί γιατί θα δεχτούν εισερχόμενο τουρισμό απ’ όλες τις απόψεις και πρέπει να οργανωθούν κατάλληλα», καταλήγει η Μαρία Δεληγιάννη, επισημαίνοντας ότι η CLIA έχει επενδύσει στην επιτυχία κάποιων προορισμών, όπως το Ηράκλειο και η Κέρκυρα.
Την αισιοδοξία του ότι παγκοσμίως, η κρουαζιέρα θα επανέλθει το 2022-2023 στα εξαιρετικά επίπεδα του 2019 εξέφρασε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας -CLIA και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Πετρο-Φραντσέσκο Βάγγο πρόσφατα μιλώντας σε συνέδριο.
“ Η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να γίνει μόνιμα home port-αφετηρία κρουαζιέρας. Η Ελλάδα είναι ευλογημένη με πανέμορφα νησιά και υπέροχες ακτογραμμές και παραλίες” τόνισε και συνέχισε: “Η Ελλάδα όμως πρέπει να βελτιώσει τις υποδομές της. Συνεχίζουμε τις συζητήσεις με την κυβέρνηση. Θέλω σε κάθε περίπτωση να δώσω συγχαρητήρια στην ελληνική κυβέρνηση αφού η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που επανήλθαν από την πανδημία».
H αγορά
Με βάση τον πήχη που έχουν θέσει οι παράγοντες της αγοράς, στόχος είναι η επίτευξη του 50% των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια σε σχέση με το 2019 και του 80% σε επίπεδο εισπράξεων, με δεδομένο ότι για φέτος το home porting, το οποίο έχει ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες, καταγράφει σημαντική άνοδο και αναμένεται να ξεπεράσει τα αντίστοιχα νούμερα του 2019.
Μάλιστα, η Ελλάδα καλείται φέτος να αξιοποιήσει τη δυναμική του κλάδου, η οποία είναι ιδιαίτερα αυξημένη, μετά από μια περίοδο απότομης καθίζησης, ειδικά τη στιγμή που άλλες αγορές με ισχυρή θέση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας, όπως εκείνη της Καραϊβικής, δεν έχουν ακόμη κηρύξει την επανέναρξη των δρομολογίων.
Ποιοι ποντάρουν στην Ελλάδα
Εκτός από την κυπριακών συμφερόντων Celestyal Cruises, η οποία παραδοσιακά ξεκινά τα δρομολόγιά της από την Ελλάδα, οκτώ ακόμη κολοσσοί του θαλάσσιου τουρισμού επενδύουν στις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής κρουαζιέρας.
Η Celebrity Cruises, η Azamara Cruises, η Silversea Cruises, η Seabourn Cruise Line, η Holland America Cruise Line, θυγατρική της Carnival Corporation, η Norwegian Cruise Line, η TUI Cruises και η Aida Cruises αναμένεται να χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά, το Λαύριο, την Κέρκυρα και το Ηράκλειο ως λιμάνια εκκίνησης για τα ταξίδια τους.
Ενδεικτικό της δυναμικής της ελληνικής κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι η Celebrity Cruises επιστρέφει για home porting στη χώρα μας έπειτα από αρκετά χρόνια απουσίας, επιλέγοντας το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας για την παγκόσμια πρώτη του νεότερου σκάφους της, του Celebrity Apex.
«Πάνω από 40 κρουαζιερόπλοια προγραμματίζονται να επισκεφθούν 45 ελληνικά λιμάνια μεταξύ Μαΐου και Νοεμβρίου φέτος, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τον εθνικό οργανισμό κρουαζιερόπλοιων ESEK», τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.
Νέοι προορισμοί
Τέλος στον προγραμματισμό των ισχυρών εκπροσώπων της κρουαζιέρας, εκτός από τους παραδοσιακούς προορισμούς, εντάσσονται για το 2021 και άλλα, μικρότερα ελληνικά λιμάνια, όπως εκείνα της Πάργας, της Φολεγάνδρου, της Καβάλας, της Πάτμου, της Καλαμάτας και της Πάρου.
Στα συγκεκριμένα λιμάνια αναμένεται να προσεγγίσουν μικρότερα σε μέγεθος κρουαζιερόπλοια, βάζοντας τους ελληνικούς προορισμούς, τόσο της ηπειρωτικής όσο και της νησιωτικής χώρας, σε περίοπτη θέση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας. Η γαλλική εταιρεία κρουαζιέρας Ponant, η Windstar Cruises, καθώς και οι Seabourn και Silversea αναμένεται να προσεγγίσουν με μικρότερα πλοία ανεξερεύνητους για τον θαλάσσιο τουρισμό προορισμούς.
https://www.tourismtoday.gr/